Javascript is required

De invloed van deglobalisering

Mobiliteit en transport
Ondernemer & Onderneming

Aanvoerketens zijn binnen het duurzaamheidsonderzoek al langere tijd een belangrijk onderwerp. Het debat gaat daarbij vooral over het identificeren en beperken van mogelijke risico’s op het vlak van milieu, maatschappij en goed bestuur (ESG), waaraan bedrijven indirect kunnen worden blootgesteld via hun toeleveringsketens. In dit artikel bekijken we hoe bedrijven hun aanvoerketens kunnen verbeteren qua ESG.

Transparantie in toeleveringsketens wordt alsmaar belangrijker door, onder meer, regelgevende initiatieven zoals het Europese Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Deze verplicht grote ondernemingen hun duurzaamheidsimpact te meten én te rapporteren. Daarbij geldt ook de indirecte impact doorheen de hele toeleveringsketen (scope 2 en 3 ). Deze evolutie raakt zo ook aan kleinere bedrijven in die keten. De nood aan transparantie geldt ook voor elke sector. Maar specifieke uitdagingen verschillen dan weer. Mijnbouwactiviteiten kunnen bijvoorbeeld gericht zijn op gezondheids- en veiligheidskwesties, terwijl de IT en de financiële sector meer aandacht hebben voor de privacy van gegevens. In de kledingindustrie kan het ontvangen van een leefbaar loon voor de werknemers de grootste zorg zijn. 

De toeleveringsketen vereenvoudigen

Een belangrijke factor die bijdraagt tot ESG-risico’s is het grote aantal leveranciers en de complexiteit van de keten zelf. Bedrijven kunnen ernaar streven hun toeleveringsketens te vereenvoudigen door het aantal bedrijven waarmee zij zaken doen te verminderen, bijvoorbeeld door meer intern op te pikken. Bedrijven kunnen ook proberen leveranciers dichterbij te kiezen, hetzij door lokale alternatieven te vinden, hetzij door partners uit het buitenland ervan te overtuigen fabrieken in de buurt te bouwen. Het leidende idee is in beide gevallen om meer controle te krijgen over de input van het bedrijf.

Minder uitbesteden

Bedrijven die producten aanbieden die minder afwerking behoeven, kunnen gemakkelijker verticaal geïntegreerd worden. Dat betekent dat ze de meeste of zelfs alle stappen zelf uitvoeren, van de inkoop van een product tot de levering ervan aan hun klanten. Vanuit ESG-perspectief is dit aantrekkelijk, omdat het individuele bedrijf volledig verantwoordelijk kan worden gesteld voor alles wat onderweg gebeurt. Bovendien kan er volledige beschikbaarheid van gegevens en consistente kwaliteit worden verwacht.

Regionale netwerken organiseren

Een duidelijk voordeel van kortere ketens is de lagere kans op het vrijkomen van broeikasgassen. Dit geldt ook voor bedrijven die kiezen voor meer regionale, maar diverse toeleveringsnetwerken. Kortere transportroutes betekenen dat er minder brandstof wordt verbruikt. Maar ook de hoeveelheid verpakkingen en tijdelijke opslagplaatsen worden sterk verminderd. Kortere ketens betekent ook dat er minder tijd verstrijkt tussen de start van de productie en het afwerken van een product, waardoor er minder voorraad nodig is. Wanneer bedrijven sneller kunnen reageren op veranderingen in de vraag, lopen zij minder risico op overaanbod en mogelijke verspilling van goederen. Een bedrijf dat deze strategie goed uitvoert is Inditex. De Spaanse kledingfabrikant, met merken als Zara, Pull&Bear en Bershka, kiest voor regionale leveringsnetwerken die vrij autonoom produceren en verkopen vanuit regionale knooppunten. Het dichterbij halen van bedrijfsactiviteiten is aantrekkelijk, omdat het kortere afstanden tussen grondstoffen en tussenproducten combineert met meer controle. Tegelijkertijd blijft met deze strategie de kostenbesparing van outsourcing behouden.

Soms is globalisering het beste

Is regionalisering dan de meest duurzame oplossing? Niet altijd. Er zijn redenen waarom toeleveringsketens zich over de hele wereld uitstrekken - en dat is niet alleen om de kosten te drukken. Bepaalde input is enkel beschikbaar op bepaalde plaatsen in de wereld. Daarbij kan het gaan om grondstoffen zoals zeldzame aardmetalen of metalen die nodig zijn voor de productie van machines en elektronica. Het kan ook gaan om grondstoffen zoals maïs of bepaalde houtsoorten, om voedsel en verpakkingen te produceren. Het kan zelfs gaan om "natuurlijke" infrastructuur, zoals rivieren of zonneschijn, die nodig is voor koeling of energie. Hoe aantrekkelijk deglobalisering ook mag klinken - en ondanks de voordelen van volledige onafhankelijkheid van andere landen- , het is dus niet altijd haalbaar. Het is ook niet noodzakelijk wenselijk vanuit ESG-oogpunt. Als energie-intensieve producten verder weg worden geproduceerd kan het in feite zelfs sterker bijdragen aan het beperken van de klimaatverandering -- als dat betekent dat hernieuwbare energie wordt gebruikt. Wat het positieve sociale effect betreft kan globalisering leiden tot scholing van arbeidskrachten in andere landen, tot het vergroten van hun vaardigheden en tot het creëren van betere kansen op werk. Ook wordt er gekeken naar de hogere risico's van arbeidsomstandigheden die niet stroken met onze lokale normen. In feite schept dit mogelijkheden voor verdere aanpassing aan internationale normen op het gebied van duurzaamheid. Zo kan deglobalisering het beheer van ESG-risico's vergemakkelijken, maar het is geen "one-size-fits-all"-aanpak. Voor bepaalde bedrijven blijven wereldwijde handelsketens met vertrouwde partners wellicht een betere keuze. Tegelijkertijd hebben deze bedrijven kansen om de duurzaamheid en de positieve impact te verbeteren.

Tags

Artikel
Mobiliteit en transport
ESG
Actueel
Maatschappelijk verantwoord ondernemen
Duurzaam ondernemen

Lees ook

ABN AMRO Ondernemersdossiers

Heeft u een familiebedrijf? Bent u op zoek naar relevante inzichten rond uw vermogen als ondernemer? Heeft uw onderneming nood aan bijkomende informatie rond belangrijke transitiethema’s? Onze experten zien regelmatig dezelfde thema’s terugkeren. Wij behandelen de meest prangende vragen en thema’s in onze ondernemersdossiers en rapporten.

Ontdek onze unieke aanpak voor ondernemers: privé én professioneel

Als ondernemer komt er veel op uw pad. Met ons aanbod voor ondernemers en hun ondernemingen wordt de kracht en kennis van Corporate Banking en Private Banking gebundeld. Hierdoor kunnen wij u sneller en beter van dienst zijn, omdat we als een gespecialiseerd team voor zowel uw zakelijke als privé-behoeftes optreden. Door onze uitgebreide kennis op vlak van belangrijke transitiethema’s zoals energie, digitalisatie en mobiliteit, zorgen we er daarnaast voor dat uw onderneming en uw vermogen beschermd zijn én kunnen groeien in de snel veranderende wereld van morgen.

Ontvang maandelijks relevante artikels in uw mailbox.

Meld u aan voor de nieuwsbrief