Javascript is required

Beleggingsdilemma: hoe duurzaam is de productie van elektrische auto’s?

Beleggingsdilemma

ESG-beleggen1 is niet altijd een kwestie van goed of fout. In deze rubriek kijken we vanuit ESG-perspectief naar concrete voorbeelden van beleggingsdilemma’s. Deze keer nemen we producenten van elektrische auto’s onder de loep.

ESG (Environmental, Social, Governance) verwijst naar beleggingscriteria op het vlak van milieu, maatschappij en ondernemingsbestuur.
Elektrische auto’s (electric vehicles; EV’s) kunnen een belangrijke rol spelen bij het terugdringen van CO2-uitstoot. Maar vanuit duurzaamheidsperspectief valt er meer te zeggen over de productie van EV’s – met name voor wat betreft de toeleveringsketen. De accu’s van EV’s bevatten verschillende grondstoffen. Kobalt, bijvoorbeeld, is een belangrijke grondstof voor de Lithium-ionaccu’s die in EV’s gebruikt worden. Circa 70% van het wereldwijde kobaltaanbod is afkomstig uit Congo. Kobaltwinning in Congo wordt in verband gebracht met mensenrechtenschendingen, waaronder gevaarlijke arbeidsomstandigheden. Een aanzienlijk deel van de Congolese kobaltproductie vindt plaats op een ongereguleerde ‘ambachtelijke’ manier, waarbij mijnwerkers (inclusief kinderen) kobalt met de hand delven. Deze werkwijze leidt tot ongelukken – soms met dodelijke afloop.

Concreet beleggingsdilemma

EV’s kunnen een waardevolle rol spelen in de strijd tegen klimaatverandering. Maar het kobaltvoorbeeld laat zien dat er redenen kunnen zijn om niet te beleggen in bepaalde EV-producenten. Of we al dan niet beleggen in dit soort waarden, hangt dus af van een complex samenspel van beïnvloedende factoren.

Aanpak van kobaltprobleem

Het goede nieuws is dat autoproducenten in toenemende mate beseffen dat een transparante toeleveringsketen noodzakelijk is én dat het kobaltprobleem aangepakt moet worden. Daarom hebben verschillende autofabrikanten (waaronder EV-producenten) zich aangesloten bij de Fair Cobalt Alliance (FCA). De FCA is een organisatie die zich hard maakt voor duurzame mijnbouw en de afschaffing van kinderarbeid. 

Daarnaast zijn meerdere autoproducenten begonnen met het toepassen van strategieën voor accu-recycling. Door accu’s/ batterijen te recyclen kan de vraag naar grondstoffen, zoals kobalt, fors verlaagd worden. Ook ontwikkelen bedrijven accu-cellen met een andere chemische samenstelling. Daarmee kunnen mogelijkheden ontstaan voor het gebruik van kobalt-vrije accu’s. Bovendien wordt er gewerkt aan een nieuwe generatie accu’s: deze ‘solid-state’ accu’s vereisen aanzienlijk minder kobalt. Zulke initiatieven kunnen EV-producenten helpen bij het realiseren van een duurzame toeleveringsketen. En daardoor ontstaan er in de toekomst wellicht meer keuzemogelijkheden voor wie duurzaam wil beleggen in EV’s.

Sandra Saïdi - Portefeuillemanager Duurzame Aandelen

Tags

Artikel
Beleggingsdilemma
Banking for better
ESG Beleggen
ESG
Duurzaamheid
Circulariteit

Lees ook

Dit artikel komt uit ons Investing for Better Magazine over biodiversiteit. Wilt u meer lezen over dit onderwerp?

Ontvang maandelijks relevante artikels in uw mailbox.

Meld u aan voor de nieuwsbrief