“Nieuwe CSRD wetgeving biedt uitgelezen kans om met klanten in gesprek te gaan”

Bij ondernemers staat transitie hoog op de agenda. Want enkel door hun business continu aan te passen aan een sterk veranderende wereld blijven ze relevant. Maar bedrijfsleiders krijgen veel voor de kiezen: de energietransitie, een digitaliseringsgolf en een nieuwe aanpak wat betreft transport en logistiek. Dit laatste thema bespreken we met Bart Banning, sector expert Transport en Logistiek bij ABN AMRO. Hij legt uit hoe belangrijk het is om een langetermijnvisie te hebben en je goed te informeren.
Bart, de logistieke sector is de bloedsomloop van de maatschappij. Welke evolutie heb je de voorbije jaren opgemerkt?

Heeft de sector hier erg onder geleden?
Wat zijn volgens jou deze uitdagingen?
Hoe begin je aan zo’n grote taak?
Een radicale wijziging in manier van denken?
Waarvoor kunnen bedrijven bij ABN AMRO terecht?
Je spreekt over de expertise die we hebben vanuit de sector. Hoe komen we hieraan?
In de podcast ging het ook over kleinere bedrijven. Zij gaan het moeilijker hebben om deze grote investeringen te dragen. Wat zou je hen aanraden?
Een enorme uitdaging...
Zo zou je het kunnen bekijken. Of misschien zelfs als een bedreiging. Maar het zal ook een geweldig instrument zijn voor logistieke bedrijven (groot en klein) om het initiatief te nemen en de samenwerking op te zoeken met klanten. Het biedt net een kader om samen met klanten duurzame verbetertrajecten uit te werken en te dragen.
Maar ik realiseer me natuurlijk wel dat de bedrijfsleiders heel veel op hun bord hebben en niet alles zelf kunnen doen. Daarom zou ik ook hen aanraden: zoek de kennis bij de experten. Of het nu je accountant is, of je sectorvereniging of je bank: vraag hulp aan zij die er het meeste over weten. In Vlaanderen is er bijvoorbeeld FEBETRA (Federatie van Belgische Transporteurs en logistieke medewerkers). Zij beschikken over veel kennis en expertise. Speciale aandacht gaat hier naar de kleinere bedrijven. Ook zij moeten de transities omarmen, maar hebben vaak een gebrek aan capaciteit. Voor de toekomstbestendigheid van de sector zullen we juist ook die kleinere bedrijven hard nodig blijven houden. Zij vormen vaak de ‘flexibele schil’ van de middelgrote en grote transportspelers van de wereld. We moeten ook hen dus echt zo goed mogelijk bijstaan.