Hans Timmerman: “In de jaren 90 bestond de term ‘duurzaamheid’ nog niet en keek men vooral naar hoe groen een bedrijf was. Maar op vandaag is duurzaamheid meer dan de ecologische aanpak van een bedrijf, we houden ook rekening met het sociale en ethische beleid van de organisatie en hoe het wordt bestuurd, de corporate governance.
Op sociaal en ethisch vlak willen we weten hoe het bedrijf omgaat met de werknemers, is er vrijheid van vakbond, is er sprake van gelijke kansen op de werkvloer, zet het bedrijf op kinderarbeid in, hoe zit het met de veiligheid en gezondheid van hun werknemers, … Wat corporate governance betreft: wordt een bedrijf goed en deugdzaam bestuurd? Welke controleprocedures gebruikt een organisatie, hoe worden beslissingen genomen, welke actie worden genomen om fraude tegen te gaan, …
Aan het respecteren van die drie facetten wordt een zogenaamde ESG-score toegekend. En daar gaan wij op af bij onze selectie van duurzame bedrijven. Als een bedrijf duurzaam is, nemen we het op in ons ‘universum’. Dat is een lijst met een 5.000- tal verschillende duurzame bedrijven. Die bedrijven matchen we ook met onze investeringsstrategie: in welke sectoren willen we wereldwijd beleggen?”
“We houden met heel veel aspecten rekening, en gaan daarvoor niet af op de website van een bedrijf. We houden onze lijst up-to-date door samen te werken met een externe, onafhankelijke dataprovider, Sustainalytics. Het is de wereldwijde leider op het gebied van ESG-screening. Wereldwijd beoordelen zij zo’n 13.000 bedrijven op hun ESG-prestaties. Dat gaat over gigantisch veel data, vrij gedetailleerd. Als particuliere belegger kunt u dat onmogelijk zelf uitzoeken.
Op die 13.000 bedrijven doen we eerst een negatieve screening. Dat wil zeggen dat we bedrijven die met hun produkten of diensten niet bijdragen tot een betere wereld meteen uitsluiten. Het gaat om bedrijven actief in wapenhandel en fossiele brandstoffen. Bedrijven worden ook uitgesloten wanneer meer dan 10% van hun omzet afkomstig is door handel in controversiële energiewinning, tabak, gokken, bonthandel, adult entertainment,… Ook bedrijven die mensen- en arbeidsrechten schenden sluiten we direct uit.”
“Na de negatieve screening selecteren we de 50 procent bedrijven met de beste ESG-scores, de zogenaamde ‘best in class’. Die overblijvende circa 5.500 bedrijven verdelen we onder in de verschillende sectoren waarop we willen inzetten volgens onze investeringsstrategie.
In een derde fase verfijnen we onze duurzame portefeuilles verder met de zes duurzaamheidsthema’s van ABN AMRO. Zes thema’s die bijdragen aan een betere wereld: efficiëntie, milieu & klimaat, afval en recycling, water, veiligheid en gezondheid. Een bedrijf als Geberit dat inzet op zuinig sanitair valt daar bijvoorbeeld onder. We selecteren telkens per thema een aantal bedrijven die daar aan voldoen. Onze doelstelling is om in onze duurzame portefeuilles minimaal 20 procent te investeren in die zes thema’s.
Als laatste stap stellen we een portefeuille op met aandelen van duurzame bedrijven die ook financieel goed scoren, zodat rendement en duurzaamheid samenvallen. Al 20 jaar is het onze doelstelling om minimum hetzelfde rendement te realiseren bij een ‘duurzame’ als bij een ‘klassieke’ portefeuille. Op deze manier wint de klant er gratis een extra portie duurzaamheid en een gerust gemoed bij. Zo werken we mee aan een betere duurzame wereld. Win-win, dus.”
Een verrassende naam in onze duurzame portefeuilles is misschien wel Michelin. Het bedrijf zet onder ander in op een duurzame aanpak bij de ontwikkeling van veilige banden die leiden tot minder verbruik. Ook zijn de Michelin banden duurzamer door het gebruik van de koolstof, en natuurlijke rubber, van oude banden. Michelin gebruikt bij de productie ook materalen zoals gerecycled staal van aluminium blikjes, sinaasappel- en citroen schillen,... Het doel is om tegen 2030 veertig procent van de materialen in Michelin banden duurzaam te laten zijn. Tegen 2050 moet dit honderd procent zijn.
Nog een verrassende naam is Procter & Gamble, dat sterk scoort op corporate governance en volop bezig is met de ontwikkeling van duurzame producten: al 30 procent van hun gamma is duurzaam, ze gebruiken enkel gecertificeerde palmolie, de verpakkingen bestaan meer en meer uit herbruikbaar plastic,…
Een verrassend aandeel dat niet in onze portefeuille zit is Tesla. Tesla scoort wel goed op ecologisch vlak, maar slecht op het sociale beleid en op goed bestuur.”