Javascript is required

Fiscale regularisatie vanaf 2024 niet meer mogelijk. Onderneem nog tijdig actie!

In 2016 werd de EBA4-wetgeving ingevoerd, de vierde wet die toelaat een zgn. eenmalige bevrijdende aangifte te doen. Kort samengevat, laat deze wetgeving natuurlijke personen en rechtspersonen toe om de ontdoken inkomstenbelasting op “inkomsten, sommen en waarden” alsnog te regulariseren. Dezelfde mogelijkheid bestaat t.a.v. ontdoken BTW of sociale bijdragen

De praktijk wijst uit dat het overgrote deel van de regularisaties betrekking heeft op natuurlijke personen die in het verleden inkomsten uit cash of uit effectenportefeuilles die in het buitenland werden aangehouden, niet hebben aangegeven. In tegenstelling tot eerdere regularisatiewetgevingen, waar men kon kiezen wat men regulariseerde (niet-verjaarde inkomsten, kapitaal, …) is men nu verplicht om het volledige bedrag van de rekening in kwestie fiscaal recht te zetten, tenzij (schriftelijk !) kan aangetoond worden dat een gedeelte daarvan wél reeds zijn fiscaal regime heeft ondergaan. 

Fiscale kostprijs van regularisaties die aldus worden ingediend: 40% op het (verjaard) kapitaal en het toenmalig geldend tarief, verhoogd met 25% procentpunten, op de (niet-verjaarde) inkomsten. Na betaling van deze boetes ontvangt men een regularisatieattest dat fiscale en strafrechtelijke immuniteit geeft. Men kan voor die belastingontduiking in het verleden m.a.w. niet meer vervolgd worden door fiscus of parket. 

Enkele voorbeelden om dit te verduidelijken:

Voorbeeld 1

2016: X verkoopt de aandelen van zijn eigen vennootschap aan een derde voor € 1.000.000,00 en ontvangt deze som op een Belgische rekening. 

2017: X boekt de ontvangen verkoopprijs integraal over naar een nieuw geopende Luxemburgse rekening. 

2023: X wenst zijn Luxemburgse rekening af te sluiten en het saldo integraal te repatriëren. Sinds 2017 heeft X op die rekening € 10.000,00 per jaar aan belastbare dividenden en intresten ontvangen, die hij al die jaren evenwel is ‘vergeten’ aan te geven in zijn aangifte personenbelasting. 

Wat moet geregulariseerd worden en hoeveel kost het? 

De winst die X in 2016 heeft gerealiseerd bij de verkoop van zijn aandelen, is onbelast en kan geacht worden ‘wit’ startkapitaal te zijn. 

Voor de periode 2017-2021 dienen de (niet-verjaarde) inkomsten geregulariseerd te worden. Sinds 2017 bedraagt het standaard belastingtarief voor roerende inkomsten 30%. In het kader van de regularisatie komen hier nog 25% procentpunten bij. Totaal te betalen: € 10.000 x 5 x 55% = € 27.500,00. 

Wat 2022 en 2023 betreft, is geen regularisatie nodig, vermits dit (nog) rechtstreeks in de aangifte personenbelasting kan/moet aangegeven worden.

Voorbeeld 2

19XX: Y opent een rekening in Luxemburg en deponeert € 1.000.000,00 aan cash geld en toonderstukken (‘zwart’ vermogen). Y houdt de rekening verborgen voor de Belgische fiscus. 

2015: op het einde van het jaar bedraagt het rekeningsaldo € 2.500.000,00. 

2016: Y begint (nu pas) met de spontane aangifte van de belastbare roerende inkomsten in zijn Belgische aangifte personenbelasting. 

2023: Y wenst zijn Luxemburgse rekening af te sluiten en het saldo integraal te repatriëren. 

Wat moet geregulariseerd worden en hoeveel kost het? 

De oorsprong van het kapitaal kan niet verantwoord worden, noch kan aangetoond worden dat de roerende inkomsten sinds 19XX tot 2015 werden aangegeven. Vanuit fiscaal oogpunt is die volledige periode verjaard. Vanaf 2016 zijn de roerende inkomsten wel aangegeven en kan dit ook aangetoond worden. 

Regulariseren van fiscaal verjaard vermogen kost 40% aan belasting, bijgevolg: € 2.500.00,00 x 40% = € 1.000.000,00 te betalen. 

Zoals reeds eerder gemeld, loopt deze EBA4-wetgeving eind 2023 echter op z’n einde! (pm: de regionale regularisatiewetgeving was eind 2020 al afgelopen.) 

En dit zet mogelijk aan tot actie o.w.v. volgende redenen:

  • De automatische internationale gegevensuitwisseling gaat steeds verder en de Belgische fiscus is stilaan ook op kruissnelheid in de verwerking van deze gegevens en het gebruik ervan bij fiscale controles. 
  • Er blijkt nog steeds heel wat (donker)grijs vermogen op buitenlandse rekeningen te staan en bij repatriëring ervan zijn financiële instellingen gehouden daarin een strenge houding aan te nemen. Meer dan eens kunnen deze gelden pas aanvaard worden, nadat dit buitenlands vermogen geregulariseerd is. 
  • De toezichthouder heeft Belgische banken ook verplicht om repatriëringen uit het verleden opnieuw onder de loep te nemen. Gevolg hiervan is dat (inkomen uit) vermogen dat destijds niet of slechts gedeeltelijk werd geregulariseerd, nu alsnog (opnieuw en volledig(er)) fiscaal moet rechtgezet worden. 
 
Degenen die hiermee mogelijk kunnen geconfronteerd worden, hebben dus nog maar vijf maanden tijd om die situatie te verhelpen.

Wat gebeurt er na 31 december 2023, wanneer de EBA4-wetgeving verdwijnt?

Historisch gezien, is het altijd mogelijk geweest voor een belastingbetaler om spontaan naar zijn belastinginspecteur te gaan om zijn situatie te regulariseren, zelfs als er geen specifieke bepalingen waren. Het probleem is dat dit gepaard gaat met onderhandelingen met de controleur buiten een duidelijk wettelijk kader. In het verleden, bij gebrek aan wetgeving, baseerden de controleurs zich zelfs op de oude regularisatiebepalingen. Het spreekt voor zich dat de positie van de belastingbetaler in een dergelijke situatie op zijn zachtst gezegd ongemakkelijk is. Bovendien biedt een dergelijke werkwijze géén strafrechtelijke immuniteit. Het is ook mogelijk dat er in de toekomst een EBA5 komt. In de afgelopen 20 jaar hebben we echter gezien dat elke nieuwe EBA-wet een hogere kostprijs heeft. Daarom raden we degenen die het nodig hebben, ten zeerste aan om voor het einde van dit jaar gebruik te maken van de mogelijkheid om deel te nemen aan EBA4.

Tags

Artikel
Uw vermogen
Actueel
Belastingaangifte
Fiscaliteit

Lees ook