Fiscale regularisatie vanaf 2024 niet meer mogelijk. Onderneem nog tijdig actie!

De praktijk wijst uit dat het overgrote deel van de regularisaties betrekking heeft op natuurlijke personen die in het verleden inkomsten uit cash of uit effectenportefeuilles die in het buitenland werden aangehouden, niet hebben aangegeven. In tegenstelling tot eerdere regularisatiewetgevingen, waar men kon kiezen wat men regulariseerde (niet-verjaarde inkomsten, kapitaal, …) is men nu verplicht om het volledige bedrag van de rekening in kwestie fiscaal recht te zetten, tenzij (schriftelijk !) kan aangetoond worden dat een gedeelte daarvan wél reeds zijn fiscaal regime heeft ondergaan.
Fiscale kostprijs van regularisaties die aldus worden ingediend: 40% op het (verjaard) kapitaal en het toenmalig geldend tarief, verhoogd met 25% procentpunten, op de (niet-verjaarde) inkomsten. Na betaling van deze boetes ontvangt men een regularisatieattest dat fiscale en strafrechtelijke immuniteit geeft. Men kan voor die belastingontduiking in het verleden m.a.w. niet meer vervolgd worden door fiscus of parket.
Enkele voorbeelden om dit te verduidelijken:
Voorbeeld 1
2016: X verkoopt de aandelen van zijn eigen vennootschap aan een derde voor € 1.000.000,00 en ontvangt deze som op een Belgische rekening.
2017: X boekt de ontvangen verkoopprijs integraal over naar een nieuw geopende Luxemburgse rekening.
2023: X wenst zijn Luxemburgse rekening af te sluiten en het saldo integraal te repatriëren. Sinds 2017 heeft X op die rekening € 10.000,00 per jaar aan belastbare dividenden en intresten ontvangen, die hij al die jaren evenwel is ‘vergeten’ aan te geven in zijn aangifte personenbelasting.
Wat moet geregulariseerd worden en hoeveel kost het?
De winst die X in 2016 heeft gerealiseerd bij de verkoop van zijn aandelen, is onbelast en kan geacht worden ‘wit’ startkapitaal te zijn.
Voor de periode 2017-2021 dienen de (niet-verjaarde) inkomsten geregulariseerd te worden. Sinds 2017 bedraagt het standaard belastingtarief voor roerende inkomsten 30%. In het kader van de regularisatie komen hier nog 25% procentpunten bij. Totaal te betalen: € 10.000 x 5 x 55% = € 27.500,00.
Wat 2022 en 2023 betreft, is geen regularisatie nodig, vermits dit (nog) rechtstreeks in de aangifte personenbelasting kan/moet aangegeven worden.
Voorbeeld 2
19XX: Y opent een rekening in Luxemburg en deponeert € 1.000.000,00 aan cash geld en toonderstukken (‘zwart’ vermogen). Y houdt de rekening verborgen voor de Belgische fiscus.
2015: op het einde van het jaar bedraagt het rekeningsaldo € 2.500.000,00.
2016: Y begint (nu pas) met de spontane aangifte van de belastbare roerende inkomsten in zijn Belgische aangifte personenbelasting.
2023: Y wenst zijn Luxemburgse rekening af te sluiten en het saldo integraal te repatriëren.
Wat moet geregulariseerd worden en hoeveel kost het?
De oorsprong van het kapitaal kan niet verantwoord worden, noch kan aangetoond worden dat de roerende inkomsten sinds 19XX tot 2015 werden aangegeven. Vanuit fiscaal oogpunt is die volledige periode verjaard. Vanaf 2016 zijn de roerende inkomsten wel aangegeven en kan dit ook aangetoond worden.
Regulariseren van fiscaal verjaard vermogen kost 40% aan belasting, bijgevolg: € 2.500.00,00 x 40% = € 1.000.000,00 te betalen.
Zoals reeds eerder gemeld, loopt deze EBA4-wetgeving eind 2023 echter op z’n einde! (pm: de regionale regularisatiewetgeving was eind 2020 al afgelopen.)
En dit zet mogelijk aan tot actie o.w.v. volgende redenen:
- De automatische internationale gegevensuitwisseling gaat steeds verder en de Belgische fiscus is stilaan ook op kruissnelheid in de verwerking van deze gegevens en het gebruik ervan bij fiscale controles.
- Er blijkt nog steeds heel wat (donker)grijs vermogen op buitenlandse rekeningen te staan en bij repatriëring ervan zijn financiële instellingen gehouden daarin een strenge houding aan te nemen. Meer dan eens kunnen deze gelden pas aanvaard worden, nadat dit buitenlands vermogen geregulariseerd is.
- De toezichthouder heeft Belgische banken ook verplicht om repatriëringen uit het verleden opnieuw onder de loep te nemen. Gevolg hiervan is dat (inkomen uit) vermogen dat destijds niet of slechts gedeeltelijk werd geregulariseerd, nu alsnog (opnieuw en volledig(er)) fiscaal moet rechtgezet worden.