TableTalks: 8 vragen aan Ann Desender, CFO van Barco

Barco heeft nauwelijks introductie nodig. Dit Belgische bedrijf staat bekend om innovaties op het vlak van visualisatie en samenwerking en heeft vestigingen verspreid over een dertigtal landen in Europa, Azië en Amerika. Sinds 2014 staat echter niet alleen innovatie, maar ook duurzaamheid hoog op de agenda van Barco. Ann Desender, de CFO van Barco, is nauw betrokken bij de duurzame doelen van het bedrijf. We spreken met haar over haar visie op duurzaamheid binnen Barco.
Samengevat
- De duurzame aanpak van Barco
Planet, people en communities zijn de drie pijlers die aan de basis liggen van de duurzame doelstellingen van het bedrijf. Zo stelde Barco zich als doel om in 2020 de CO₂-voetafdruk van de eigen operaties met 20% te verlagen ten opzichte van 2015. Een doel dat het bedrijf in 2019 al haalde én direct aanscherpte. Tegen 2025 willen ze de uitstoot met nog eens minimaal 25% verlagen ten opzichte van 2015. En dit niet alleen voor de eigen operaties, maar ook voor de producten. Momenteel zijn ze bezig om deze doelstelling te laten valideren als Science Based Target.

Waarom is duurzaamheid belangrijk voor u?
Het voelt aan als het juiste wat je moet doen. Duurzaamheid gaat over het nemen van verantwoordelijkheid ten opzichte van jezelf, je eigen generatie en de volgende generaties. Na mij komt er weer iemand en ik wil die persoon een goede toekomst geven.
In de privésfeer houden mijn dochters (19 en 21 jaar oud) me wat dat betreft extra scherp. Zij helpen me consequent te zijn in de keuzes die ik maak.
Wat is vandaag uw grootste uitdaging op de weg naar duurzaamheid?
Vanuit een bedrijfscontext is het een uitdaging om de mensen ervan te overtuigen dat ook zij kunnen, en moeten, bijdragen aan duurzame veranderingen. We willen onze medewerkers uit hun comfortzone halen en hun denken veranderen. In plaats van dat ze voornamelijk hindernissen en problemen zien, willen we dat ze geloven dat het wél mogelijk is, dat het duurzamer kan en dat ze ook de opportuniteiten zien. Deze mentaliteitsverandering is niet altijd makkelijk en onze interne awareness campagnes helpen hierbij samen met de rolmodel-functie, “lead by example”, van ons management.
Uiteindelijk willen we iedereen die voor Barco werkt mee krijgen op de weg naar duurzaamheid. We zijn er nog niet, maar het gaat vooruit. Het is belangrijk om te blijven inzetten op dit engagement. Ook als het gaat om de jongere generatie. We kunnen er niet zomaar vanuit gaan dat de volgende generatie het wel zal oplossen. Ook voor hen is het vaak nog een grote stap om bijvoorbeeld niet altijd de wagen te nemen en misschien zelfs geen bedrijfswagen te hebben.
Het betrekken van onze medewerkers is iets waar we al jaren veel belang aan hechten binnen Barco. Met ons iGemba-programma stimuleren we medewerkers om hun suggesties voor verbeteringen met ons te delen. Zowel in onze kantoren in Europa, Azië en Amerika werken we hierdoor niet alleen top down, maar ook bottom up. We vinden het belangrijk om te luisteren naar ideeën van onze medewerkers en om daar ook echt iets mee te doen. Niet alleen wanneer het gaat om een beter milieu, maar ook op het vlak van efficiëntie, veiligheid, ergonomie, kwaliteit … Uiteindelijk zijn veel grote veranderingen de optelsom van diverse kleine veranderingen.
Zo selecteren we maandelijks in al onze kantoren een idee van de maand dat we in de kijker zetten. Dit wakkert trots aan onder onze werknemers en zorgt voor meer betrokkenheid. In India belonen we elk idee dat wordt ingediend zelfs met een symbolische euro. Het totaalbedrag wordt gebruikt voor een studiebeurs voor een kind van een van de werknemers. Onze medewerkers zijn over het algemeen zeer enthousiast over het iGemba-programma: in 2019 ontvingen we gemiddeld zes ideeën per operator en 94% van deze ideeën werd geïmplementeerd.
Wat heeft Barco ertoe aangezet om in duurzaamheid te investeren?
We zijn ervan overtuigd dat duurzaam ondernemen gelijk staat aan goed ondernemen. Duurzaamheid wordt op veel vlakken steeds belangrijker. We merken dat stakeholders zoals klanten het steeds belangrijker vinden en het zelfs als voorwaarde hanteren. Dit leidt automatisch tot een meer duurzame waardeketen.
Ook meer en meer investeerders willen bewust duurzaam investeren en vertalen dat door naar de bedrijven waarin ze investeren. Maar ook in het aantrekken van jong talent is duurzaamheid een belangrijke onderscheidende factor.
Duurzaam ondernemen is nu misschien nog geen must, maar wij willen als bedrijf niet wachten totdat het iets is dat moet. Wij willen het voortouw nemen en onze verantwoordelijkheid opnemen. Het is bovendien belangrijk om op tijd aan zo’n type programma te beginnen. Er is zeker 3 à 5 jaar nodig om merkbare duurzame resultaten te realiseren als bedrijf. Anders ben je te laat en steken je concurrenten je voorbij.
Welke ondernemer inspireert u?
Op welke duurzame prestatie bent u het meest trots?
We hebben zelf een ecoscore ontwikkeld om te bepalen hoe duurzaam onze producten zijn en dit wereldwijd uitgerold als Barco-wide standaard. De ecoscore van een product varieert van D tot A++. Producten met A ecoscore of hoger krijgen het Barco ECO label. Het label voldoet aan de eisen die in ISO 14021 gesteld worden voor milieulabels die bedrijven of organisaties zelf creëren. De criteria die wij hanteren in de ecoscore worden frequent aangescherpt en integreren de criteria van andere belangrijke milieulabels.
Om de score te bepalen kijken we onder andere naar de energieperformantie, het materiaalverbruik, het einde van de levensduur en de verpakking van onze producten. In 2023 willen dat minimaal 75% van de nieuwe producten die we lanceren het Barco ECO label behaalt en dat 70% van onze omzet op het vlak van hardware komt van producten met het Barco ECO label. Het voordeel van een eigen label is dat we binnen het bedrijf een gemeenschappelijk taal spreken en de doelstellingen van ons bedrijf kunnen vertalen in praktische criteria waar onze product managers en R&D medewerkers mee aan de slag kunnen. We verfijnen de criteria bovendien elk jaar waardoor we zo de lat steeds wat hoger leggen.
De introductie van deze ecoscore was een echte gamechanger. De score motiveert, creëert een gevoel van onderlinge competitie en vergroot het engagement onder de product managers. Het stimuleert hen om zo duurzaam mogelijk te denken en zorgt ervoor dat ze trots zijn wanneer een product het ECO label behaalt.
Wat zijn de voordelen van duurzaam ondernemen?
Duurzaam ondernemen zorgt voor waardecreatie op lange termijn. Daarnaast is het belangrijk naar stakeholders toe en helpt het bij het aantrekken van nieuwe aandeelhouders en jong talent. Maar een van de belangrijkste voordelen vind ik dat het ervoor zorgt dat mensen trots zijn op het bedrijf waar ze voor werken. Het zorgt voor een grote mate van betrokkenheid en dat engagement is erg belangrijk voor ons.
Hoe belangrijk vindt u de samenwerking met partners, leveranciers, investeerders en klanten op de weg naar duurzaamheid?
Samenwerking is belangrijk, maar ik vertrek toch altijd vanuit het principe dat we eerst voor onze eigen deur moeten vegen. We moeten ook niet wachten op anderen, maar zelf al stappen zetten richting duurzaamheid en zo het voorbeeld durven geven.
Natuurlijk staan we ervoor open om te leren van anderen en om samen te werken. Maar uiteindelijk ligt de verantwoordelijkheid bij ons.
Welke tip geeft u aan bedrijven/ondernemers die het pad naar duurzaamheid willen inslaan?
Meten is weten. Zorg dat je jouw doelstellingen vertaalt naar duidelijke en ambitieuze KPI’s. Dit leidt tot actie en maakt het mogelijk om de resultaten te meten. Dan pas beginnen dingen echt te veranderen.
Daarnaast is het heel belangrijk dat je ervoor zorgt dat je intern mensen meekrijgt in het duurzaamheidsverhaal. Niet iedereen hoeft direct overtuigd te zijn, maar start met een team dat echt geëngageerd is en werk van daaruit verder. Anders loop je het risico dat duurzaamheid als iets plichtmatigs voelt in plaats van als iets dat intrinsiek deel uitmaakt van de bedrijfscultuur.