ABN AMRO Private Banking flagship partner van Impact Week

Op maandag 28 november gaat de eerste editie van de Impact Week van start te Brussel. ABN AMRO Private Banking is de hoofdsponsor van dit event, dat volledig in het teken staat van het creëren van impact. De week gaat van start met de lancering van Impact Finance Belgium, een nieuw en onafhankelijk not-for-profitinstituut voor impactinvesteerders. Het brein achter deze organisatie? Piet Colruyt, van de gelijknamige kruideniersfamilie en impactinvesteerder sinds jaar en dag en Steven Serneels, voormalig hoofd van de European Venture Philanthropy Association.
Impact creëren, hoe doe je dat?
Impactfinanciering is tot op heden nog relatief onbekend in België. Toch is het van cruciaal belang om dit verder te ondersteunen om de overgang naar een duurzame en circulaire economie te kunnen realiseren. Het verschil met klassieke investeringen ligt in het feit dat impact primeert op de winst. Het vermogen wordt dus niet in eerste instantie ingezet om meer op te brengen, maar er wordt gekozen voor fondsen binnen sectoren zoals milieutechnologie, hernieuwbare energie en water. Al betekent dit niet noodzakelijk dat rendement op termijn steeds lager uit zou vallen dan het rendement van reguliere investeringen. Impactfinanciering blijft tot op heden echter nog (te) onbekend. Daarom is het belangrijk dit netwerk verder uit te breiden om zo bepaalde SDG doestellingen – oftewel Sustainable Development Goals - te kunnen bereiken.
De transitie naar duurzaamheid
Bij ABN AMRO zijn we ons bewust van onze enorme verantwoordelijkheid als financiële instelling om bij te dragen aan een betere wereld voor onze toekomstige generaties. Duurzaamheid zit in de kern van ons DNA. Het is de purpose van onze bank: Banking for better, for generations to come.
Onze cliënten kunnen zo kiezen uit een waaier van duurzame of ESG beleggingsproducten. Er is zelfs een specifiek Impact Mandaat waarbij o.a. rekening wordt gehouden met belangrijke uitsluitingscriteria (d.i. bedrijven met nadelige gevolgen voor duurzaamheidsfactoren). Maar we gaan nog verder. Zo moet binnen dit mandaat het bedrijf waarin belegd wordt ook actief bijdragen aan een milieu- of sociale doelstelling, mag het geen nadelige gevolgen hebben voor andere sociale en/of milieudoelstellingen en heeft het een ethisch bestuur.
“Als er één ding duidelijk is, dan is het wel dat we nu actie moeten ondernemen en dat we onze krachten moeten bundelen om echt het verschil te kunnen maken. Daarom is het steunen van Impact Finance Belgium net zo belangrijk voor ons: we omringen ons door gelijkgestemden die anders durven denken, die nieuwe ideeën hebben en die de juiste prioriteiten stellen.”, aldus Solange Rouschop, CEO van ABN AMRO Private Banking België.
Impact Week
Als flagship partner van het evenement heeft ABN AMRO Private Banking een drukke agenda voor de boeg. Zo zullen we aanwezig zijn op de openingsavond op maandag, zullen we deelnemen aan het Belgium Impact Diner, een samenwerking tussen PYM, Triodos Bank en BNP Paribas Fortis en organiseren we een sessie op de Belgium Impact Day.
De Impact Week vindt plaats van maandag 28 november tot en met vrijdag 2 december. Voor alle informatie kunt u terecht op: What IF Belgium_Impact Week - The Impact Week (if-belgium.be)