Liza Ferschtman

viool

Liza Ferschtman, dochter van Russische musici begon op vijfjarige leeftijd met vioolspelen. Een van haar eerste belangrijke invloeden was een goede vriendin van de familie, de violist Philipp Hirschhorn. Ze kreeg haar formele opleiding aan het Conservatorium van Amsterdam bij Herman Krebbers, aan het Curtis Institute of Music in Philadelphia bij Ida Kavafian en bij David Takeno in Londen. In 2006 ontving ze de Nederlandse Muziekprijs, de hoogste onderscheiding voor een muzikant in Nederland.

 

Haar uitgebreide internationale carrière omvat optredens met vrijwel elk orkest in Nederland, waaronder talrijke optredens met het Koninklijk Concertgebouworkest in Amsterdam en het Rotterdams Philharmonic. Recente hoogtepunten zijn onder meer uitvoeringen van de complete solowerken van Bach in het Muziekgebouw in Amsterdam en het spelen en dirigeren van het Beethovenconcert in het Concertgebouw met het Nederlands Kamerorkest.

Liza Ferschtman staat bekend om haar gepassioneerde optredens, superlatieve muzikaliteit en fantasierijke programmering. Na haar sensationele optreden met het Budapest Festival Orchestra in Avery Fisher Hall in 2013, maakte ze in 2015 haar Amerikaanse orkestrale debuut met de Dallas Symphony en Jaap van Zweden. Hierbij speelde ze de Bernstein Serenade, hetzelfde werk dat de recensent van de New York Times inspireerde tot volgende vermelding: "... met de Nederlandse violiste Liza Ferschtman die verfijnde schoonheid en karakter wist te brengen in de solopartij van de Bernstein ... het concert was niets minder dan onthullend".

In het daaropvolgende seizoen debuteerde ze met de Symfonie van San Francisco, waarbij ze het Vioolconcerto van Beethoven speelde, met Edwin Outwater als dirigent.

Andere recente debuten zijn de Phoenix-symfonie onder Tito Muñoz (Brahms Vioolconcerto); de Omaha-symfonie (Bernstein's Serenade) onder Thomas Wilkins; Kalamazoo-symfonie (Barber Vioolconcerto) onder Stilian Kirov, en het Orquesta Filarmónica de Jalisco in Guadalajara, Mexico, waar het Sibelius Vioolconcerto wordt uitgevoerd.

In het kader van het Brussels Philharmonic seizoen van ‘19-‘20 “Leonard Bernstein: 100 jaar magie” voerde mevrouw Ferschtman de Serenade uit onder leiding van Stéphane Denève.

In het seizoen 2018/2019 treedt mevrouw Ferschtman op met het Nederlands Radio Filharmonisch onder Dima Slobodeniouk en maakt ze haar debuut in Noorwegen met het Stavanger Symfonie Orkest. Andere internationale engagementen waren de filharmonie van Bergen, Bremen, Essen, Hong Kong, Londen, Maleisië en Warschau, evenals het BBC Nationaal Orkest van Wales, Malmö Symfonie, Orchestre National de Belgique/Brussel, Philharmonisch Orkest van Minas Gerais/Brazilië, Neurenberg Symfonie, Radio Symfonie Orkest van Praag, Sleeswijk-Holstein Festival Orkest, Staatskapelle Weimar, Symfonie Orkest van Vlaanderen, en het Yomiuri Nippon Orkest.

Ze werkte onder meer samen met dirigenten Stephan Blunier, Martyn Brabbins, Frans Brüggen, Christoph von Dohnanyi, Iván Fischer, Claus Peter Flor, Neeme Järvi, wijlen Jakov Kreizberg, Zdenek Mácal, Jun Märkl, Ludovic Morlot, Gianandrea Noseda, Arild Remmereit, Leonard Slatkin, Thomas Søndergård, Marc Soustrot, Jac van Steen, Karl-Heinz Steffens, Otto Tausk, Christian Vásquez, Mario Venzago, Jan Willem de Vriend en Jaap van Zweden.

Liza Ferschtman, een fervent kamermuzikante en voordrachtskunstenares, concerteert regelmatig met Jonathan Biss, Nobuko Imai, Elisabeth Leonskaja, Christian Poltera, Lars Anders Tomter, István Várdai en Alisa Weilerstein; ze behoort tot haar duopartners, de pianisten Enrico Pace en Inon Barnatan. Ze trad onder meer op in Alice Tully Hall (New York), de Library of Congress (Washington), Wigmore Hall (Londen), Musikverein (Wenen), Liederhalle (Stuttgart) en Beethoven Haus (Bonn).

Het afgelopen seizoen keerde ze terug naar Wigmore Hall met pianist Roman Rabinovich, met wie ze samenwerkte in de Chamber Music San Francisco serie. In het huidige seizoen treden zij op in het Amsterdamse Concertgebouw, Baden-Baden en de Bayerische Rundfunk. Andere recital samenwerkingen zijn trio's met Elisabeth Leonskaja en István Várdai in Spanje, met aansluitend optredens in Wigmore Hall en de Musikverein.

Sinds 2007 is mevrouw Ferschtman artistiek directeur van het Delftse kamermuziekfestival. Tijdens haar ambtsperiode is het festival alom bekend geworden om haar avontuurlijke programmering en dynamische optredens van artiesten uit de hele wereld.

Ferschtmans opname van het Beethovenconcerto en Romances werd met veel lof beoordeeld, net als andere opnames met concerto's van Dvorák en Röntgen, solowerken van Bach en Ysaÿe en duowerken van Beethoven en Schubert. Haar meest recente albums voor Challenge Classics bevatten werken voor soloviool van Bach, Biber, Bartók en Berio; een volledig-Mendelssohn CD van het Vioolconcerto en het Octet voor Strijkers; en "Korngold - Bernstein" een CD van het Korngold Vioolconcerto met het Praagse Symfonie Orkest (Kiri Malát, dirigent) en de Bernstein Serenade na Plato's 'Symposium' met Het Gelders Orkest (Christian Vásquez, dirigent).